Django unchained / Django, ο Τιμωρός (2012) ***1/2

165min

Genre: Action, Drama, Western

Σκηνοθεσία: Quentin Tarantino

Σενάριο: Quentin Tarantino

Πρωταγωνιστούν: Jamie Foxx, Christoph Waltz, Leonardo DiCaprio, Samuel L. Jackson, Don Johnson, Kerry Washington

Η τύχη του έγχρωμου σκλάβου Django (Jamie Foxx) αλλάζει, όταν πέφτει πάνω στον Dr. King Schultz (Christoph Waltz), έναν Γερμανό οδοντίατρο που αφαιρεί, όχι δόντια, αλλά ζωές από τους εγκληματίες επικηρυγμένους.  Ο γιατρός του υπόσχεται την ελευθερία του, αρκεί να τον οδηγήσει στα ίχνη των καταζητούμενων αδελφών Brittles.  Η περιπλάνησή τους ξεκινά με τον Django να εξελίσσεται σε πρώτο πιστόλι και να ζητά την απελευθέρωση της γυναίκας του Broomhilda (Kerry Washington), κάτι που απαιτεί τόνους αιματοχυσίας στον Αμερικανικό Νότο του 19ου αιώνα.

Ο Tarantino μαγειρεύει.  Και φτιάχνει την αγαπημένη του συνταγή: σπαγγέτι.  Ανάβει φετιχιστικά όλα τα μάτια της κουζίνας, επιλέγει να αρωματίσει με ξαναμμένο playlist και ανακατεύει χαβαλεδιάρικα ιδέες που του σφηνώθηκαν από τα χρόνια του μεροκάματου σε video club, όταν ο Sergio Corbucci (Django(1966), The Great Silence (1968), Companeros (1970) etc.) αποτελούσε το καθημερινό menu διασκέδασης και μελέτης του.  Πλάγια βλέμματα κάτω από πλατύγυρα καπέλα σε ένα road movie εκδίκησης με διακοσμητική τη γυναικεία παρουσία.  Μια Western εμμονή, σε συνεχές ταίριασμα με την ασιατική καρτουνίστικη βία – άλλος προσωπικός του εθισμός αυτός – που για πρώτη φορά αποφασίζει να μεταφέρει στο φυσικό της περιβάλλον, τα χιλιομπατουροκαπνισμένα, σκονισμένα τοπία της Άγριας Δύσης, βάζοντας στο παιχνίδι ωστόσο και τα 70s Blaxploitation films.

Μιλάμε για δαιμόνια εκρηκτικό μηχανισμό γεύσης μαύρου χιούμορ, που τοποθετημένος δύο χρόνια πριν την έναρξη του Εμφυλίου, στραμπουλίζει την Ιστορία με γεγονότα φανταστικά, για να σαρώσει σχολιάζοντας όλη την παθολογία της αμερικανικής κοινωνίας, που έφερε με το τέλος του πολέμου τον Καπιταλισμό και ησύχασε.  Ένα σαδιστικό κράτος αυθαιρεσίας, υποκρισίας και ασυδοσίας.  Το «nigger» ακούγεται σαν nonstop πυροβολισμός από αφέντες λευκούς που έχουν βολευτεί και απλώσει τις περιουσίες τους στην ανωτερότητα της φυλής τους, όχι από απλή συνήθεια, αλλά έχοντας εκλογικεύσει, και επιστημονικά, τη διαφορετικότητα.  Από την άλλη, ο κομπλεξισμός της μειονότητας που για να δείξει ισχύ μιμείται τον τύραννο (αστείρευτο γέλιο με το μπλε αναγεννησιακό κοστούμι που φοράει ο Django, στην πρώτη του ελεύθερη επιλογή) και δεν διστάζει να στραφεί και ενάντια στον ομόφυλό του.  Ο κορμός του σεναρίου βατός, μα οι διάλογοι γυρίζουν απολαυστικά τα άντερα, ειδικά το ντουέτο Waltz-Foxx (εντάξει, ο Αυστριακός ήδη βραβευμένος με Όσκαρ από το Iglourious Basterds (2010) δεν θα μπορούσε να εκτοξεύσει καλύτερα το κυνικό σύμπαν του Quentin) από τώρα βρίσκεται με ιαχές ευχαρίστησης στην σφαίρα της cult κουλτούρας.

Αυτά για το πρώτο μισό, εκεί που ορκίζεσαι πως παρακολουθείς την καλύτερη QT ταινία.  Από τα μέσα και μετά, μια διαχωριστική γραμμή κάνει την εμφάνισή της και σε πετάει απροειδοποίητα στην άλλη μεριά, εκεί όπου ο χρόνος κυλάει αργά και χωρίς στόχο σαν τις τάπες στα βαρέλια.  Είναι λίγο μετά από την εμφάνιση του DiCaprio που ο Tarantino αφήνει το μακαρόνι γουέστερν (έτσι το λένε οι Ιάπωνες), να παραβράσει και τελικά να λασπώσει, αφού δεν κινείται σχεδόν τίποτα.  Μόνο ο Samuel Jackson καταφέρνει τσίμπημα στη βαρεμάρα, σε ένα συνδυασμό Μπάρμπα-Θωμά και Planet of The Apes εμφάνιση.  Ο Django παραπαίρνει το αίμα του πίσω και βρίσκει μεγαλειωδώς τη χωρατατζίδικη λύτρωση, αλλά έχεις ήδη χαθεί στη μεγάλη διάρκεια και όλα μοιάζουν απελπιστικά τυποποιημένα – τελικά, ο ξαφνικός χαμός της μόνιμης editor του, Sally Menke, στοίχισε κάτι παραπάνω από το αναμενόμενο.  Να πάρει, και είχες μια ακατάσχετη όρεξη γι’ αυτό το πιάτο…

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s