Anna Karenina / Άννα Καρένινα (2012) **1/2

129min

Σκηνοθεσία: Joe Wright

Σενάριο: Tom Stoppard, Leo Tolstoy (novel)

Πρωταγωνιστούν: Keira Knightley, Jude Law, Aaron Taylor-Johnson, Matthew Macfadyen, Kelly MacDonald, Olivia Williams, Domhnall Gleeson, Alicia Vikander, Emily Watson

Η Anna Karenina (Keira Knightley) έρχεται στη Μόσχα να επισκεφτεί τον αδελφό της Oblonsky (Matthew Macfadyen) και να συμβουλεύσει την, αναστατωμένη από τις απιστίες του άντρα της, νύφη της Dolly (Kelly MacDonald) σε θέματα γάμου.  Μια τυχαία συνάντηση στο σταθμό του τρένου ωστόσο, φέρνει στη ζωή της τον αστραπιαίο έρωτα στα μάτια του νεαρού αξιωματικού Vronsky (Aaron Taylor-Johnson).  Από εκεί και πέρα, το σαρκικό πάθος τινάζει στον αέρα τη ζωή της ως συζύγου του ευυπόληπτου Υπουργού Karenin (Jude Law) και μητέρας του γιου του.

Τα δάχτυλα και των δυο μας χεριών δεν φτάνουν για να καταμετρήσουν τις φορές που το μυθιστόρημα-ογκόλιθος της παγκόσμιας λογοτεχνίας ξεσκονίστηκε, αερίστηκε, γυαλίστηκε για να μεταφερθεί στη μεγάλη οθόνη.  Παρόλο που μελετητές και αναγνώστες συμφωνούν πως καμία μέχρι τώρα διασκευή δεν έχει καταφέρει να αγγίξει τον υπαρξιακό σπαραγμό και την βαθιά ψυχολογική τομή που τολμά στους χαρακτήρες του ο Tolstoy, σκηνοθέτες, παραγωγοί και ερμηνεύτριες συνεχίζουν να ξεροσταλιάζουν στην ιδέα μιας ουσιαστικότερης ή πιο πρωτοποριακής ανάγνωσης αυτών των ακαδημαϊκών μεγεθών.

Φτάνουμε στο 2012 λοιπόν, και ξανά στην κινηματογραφική αίθουσα για τη γυναίκα που θέλησε να ανατρέψει το κατεστημένο.  Τα φώτα κλείνουν, μα μια θεατρική αυλαία ανοίγει.  Τα ψεύτικα σκηνικά και τα λεπτοδουλεμένα κοστούμια αλλάζουν επί τόπου, οι ήρωες ως υπέρκομψες μαριονέτες ξεστομίζουν με στόμφο τα λόγια τους καθώς περνούν με χορευτικές κινήσεις από τη μία σκηνή στην άλλη, για να φτάσουν να ανταλλάσσουν ατάκες ακόμη και πίσω στα παρασκήνια, παρέα με τους μεροκαματιάρηδες τεχνικούς.  Ονειρεμένη μουσική ρέει για να υποδεχτεί το παράνομο ζευγάρι, καθώς όλοι οι υπόλοιποι μετατρέπονται σε παγωμένο ντεκόρ.  Οι πίνακες ζωγραφικής κινούνται και έχουν το δικό τους φως, ενώ το τρενάκι ως αφηνιασμένο παιδικό παιχνίδι προϊδεάζει το τραγικό τέλος, αφήνοντας τους καπνούς του σε καθρέπτες και κρεβάτια.

Ναι, εδώ είμαστε, υπάρχουν στιγμές που θέλεις να χειροκροτήσεις.  Το όραμα του Wright για τη ρωσική κοινωνία των τελών του 19ου αιώνα – τότε που η αριστοκρατία βρισκόταν σε ομαδική παράκρουση υποδυόμενη το γαλλικό lifestyle, όμως μόνο κατ’ επίφαση, συνεχίζοντας το σφιχταγκάλιασμα του βαριού, άκαμπτου συντηρητισμού της – τοποθετημένη στο θεατρικό σανίδι, είναι τεχνικά άρτιο και υπερβατικά εμπνευσμένο.

Μετά αρχίζεις να προσέχεις περισσότερο.  Ξαφνικά από το πουθενά, εμβόλιμα, εξωτερικά, φυσικά πλάνα για την παράλληλη ιστορία του «γήινου» και ειλικρινούς Levin υποσκάπτουν το συνολικό ύφος και ρυθμό.  Ούτε μιούζικαλ, ούτε χοροθέατρο, ούτε στρωτή αφήγηση τελικά, αλλά ένα πειραματικό μπαστάρδεμα ειδών που ξενίζει με την αναποφασιστικότητά του και ενοχλεί με την στερεοτυπική προσέγγισή του.  Η Karenina βαδίζει στα τερτίπια που έκαναν διάσημη την Knightely, εδώ με επιπρόσθετη φίλαυτη υστερία, και ο Vronsky του Aaron Taylor-Johnson δεν είναι παρά ένα παιδαρέλι με «ζωγραφισμένο» μουστάκι, δεκάδες χιλιόμετρα μακριά από τον άντρα με το αναπόδραστο στο μάτι (μόνο ο Jude Law στέκει ερμηνευτικός βράχος, όχι τόσο για αυτά που λέει, μα για αυτά που δεν λέει).

Ο κοινωνικός αποκλεισμός των δύο εραστών αρχίζει να συμβαίνει, η Anna οδηγείται στην παθολογική ζήλια και στον εθισμό στις ουσίες, όμως δεν τρέχει κάστανο.  Τόσο η σύγχυση και η προσχηματική δράση σε έχει απομακρύνει και, στο δεύτερο μέρος, πλήξει με βαρεμάρα, που μάλλον περιμένεις πως και πως το μοιραίο τσαφ-τσουφ για να τερματίσει αυτήν την ανεξέλεγκτη ηδυπάθεια της εικόνας.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s