Skyfall (2012) ***1/2

143min

Σκηνοθεσία: Sam Mendes

Σενάριο: Neal Purvis, Robert Wade, John Logan, Ian Fleming (characters)

Πρωταγωνιστούν: Daniel Craig, Judi Dench, Javier Bardem, Ralph Fiennes, Bérénice Marlohe, Naomie Harris, Ben Whishaw

Η αποστολή επανάκτησης της απόρρητης λίστας με όλους τους πράκτορες της ΜΙ6, αποτυγχάνει παταγωδώς.  Ασάλευτο το σώμα του James Bond (Daniel Craig) παρασύρεται από τα ορμητικά νερά ενός ποταμού.  Η M (Judi Dench) ανεπανόρθωτα εκτεθειμένη προς κυβέρνηση και συναδέλφους, ακούει την καρέκλα της να τρίζει.  Τα πράγματα γίνονται ακόμη χειρότερα, όταν εκείνη φωτογραφίζεται ως υπεύθυνη της βομβιστικής επίθεσης που τινάζει το αρχηγείο των Μυστικών Υπηρεσιών στον αέρα.  Μέσα στη συνολική σύγχυση, ο μόνος που συνεχίζει να πιστεύει σε αυτήν είναι ο 007, ο οποίος αποφασίζει να επιστρέψει από τους «νεκρούς», για να ψάξει τον υπεύθυνο στις τρομοκρατικές σκιές του παρελθόντος, παλεύοντας παράλληλα με τις δικές του.

Καταχωνιάζει το γυαλισμένο Walther του, φοράει το μαύρο, αψεγάδιαστο tuxedo του, διορθώνει τις μανσέτες του πουκαμίσου του, περνάει μία το χέρι από τα καλοφροντισμένα μαλλιά και καταφθάνει με βήματα φινετσάτα και στιβαρά στο πάρτι των 50στών του γενεθλίων.  Καθώς σκύβει να σβήσει τα κεριά όμως, οι ρυτίδες εμφανίζονται βαθιές, σαν παλιά, αξεπέραστα τραύματα.  Τα μάτια κουρασμένα, κόκκινα από την αγωνία και τα χέρια τρέμουν.  Είναι η νέα έκδοση του James Bond αυτή, όπως εισήχθη ξαφνιάζοντας απολαυστικά το 2006 με το εξαιρετικότατο Casino Royale, πέρασε στο μετριότατο Quantum Of Solace (2008), για να φτάσει στο φετινό Skyfall.

Και, ναι, ο ουρανός είναι πολύ κοντά στο να «μας πέσει στο κεφάλι».  Μεριμνά άλλωστε, ο Sam Mendes (American Beauty (1999), Road To Perdition (2002), Revolutionary Road (2008)) γι’ αυτό, με την εξαίσια διεισδυτική ανθρωποκεντρική, θεατρική προσέγγιση (ξέρει από σανίδι, τόσα χιλιόμετρα έχει περπατήσει πάνω του), που χωρίς δισταγμό στρέφει την κάννη του όπλου προς τον διασημότερο πράκτορα του κόσμου και τον σκοτώνει.  Ξέρει πως μόνο έτσι, θα τον αναστήσει στη σύγχρονη ζωή, συνειδητοποιημένα και ρεαλιστικά, σωματικά και ψυχικά φθαρτό.  Να αγχώνεται για το πέρασμα του χρόνου, να χάνει την πίστη του στις ικανότητές του, να δίνει εξετάσεις και να κόβεται, να μιλάει για πρώτη φορά για την παιδική του ηλικία.  Αφημένος χωρίς μικροσκοπικά, απίθανα gadgets, με μόνη πηγή ενέργειας την επιμονή για ανασυγκρότηση και την αφοσίωση σε ιδέες και ανθρώπους, ακόμη κι αν αυτοί τον έχουν πληγώσει.

Η δράση τεντώνει τα οπτικά νεύρα (εικαστικά ασύλληπτη η neon lights σεκάνς στον ουρανοξύστη) από τους δαιμόνια στυλάτους και ατμοσφαιρικούς τίτλους αρχής κιόλας, η γνωστή κοσμοπολίτικη διάθεση διατηρείται και το σαρκαστικό (και αυτοαναφορικό) χιούμορ, δίνει διασκεδαστικό ρυθμό και στις (πολλές) παύσεις της έντασης.  Ο Bond πηδάει, αλλά μόνο ελάχιστες γκόμενες, αφού η πανταχού παρούσα μητρική φιγούρα της M, μονοπωλεί το ενδιαφέρον του, μαζί με τον κινηματογραφικό χρόνο.  Έχουμε εισαγωγή της Moneypenny (Naomie Harris) – πάντα αναρωτιόμουν πού είναι αυτό το πολυτάλαντο, πολυσυλλεκτικό κορίτσι (αναζητήστε την ετυμολογία του ονόματος) – και του Q (Ben Whishaw), ως καθώς πρέπει μοντέρνου, nerdy genius.  Ο κακός Silva (Javier Bardem) τρικλίζει από τις σεναριακές αμφισημίες, που όσο προχωράμε προς το τέλος, γίνονται συνολικά απλοϊκές λύσεις που, κάπως ενοχλητικά, βολεύουν την ιστορία.

Κάπου εδώ, είναι πια βέβαιο, πως οι ξινισμένες απορίες που συνοψίζονται στο πώς ένας ξανθομπάμπουρας με όψη οικοδόμου συνεχίζει και μπαίνει στα πανάκριβα παπούτσια του 007, έχουν πια λυθεί.  Ο Craig κόβει την ανάσα με την ερμηνευτική του βαρύτητα και την εξευγενισμένη ποιότητά του, ασκώντας ανεξάντλητη ζωώδη έλξη προς όλες τις κατευθύνσεις (αυτό το τελευταίο, κρατήστε το).

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s