The descendants / Οι απόγονοι (2011) ****1/2

115min

Σκηνοθεσία: Alexander Payne

Σενάριο: Alexander Payne, Nat Faxon, Jim Rash, Kaui Hart Hemmings (novel)

Πρωταγωνιστούν: George Clooney, Shailene Woodley, Amara Miller

Ο Matt King (George Clooney) είναι ένας απομακρυσμένος από την οικογένειά του μεσήλικας δικηγόρος, που ανήκει στους μεγαλοκτηματίες της Hawaii (ας είναι καλά η κληρονομιά).  Το τραγικό ατύχημα της συζύγου του με το σκάφος θα σημάνει μια ξαφνική στροφή στη ζωή του, που περιλαμβάνει μια εκ νέου γνωριμία με τις κόρες του, τους φίλους του, τα κρυμμένα μυστικά και ολόκληρη τη φιλοσοφία της ζωής του.

Έχεις ξανασυναντήσει εγωκεντρικούς ανθρώπους να παίρνουν μαθήματα από απρόβλεπτα γυρίσματα της τύχης και έχεις ξαναπερπατήσει μαζί τους στα κινηματογραφικά μονοπάτια της προσωπικής κρίσης και αλλαγής.  Όχι όμως, με τον τρόπο του ελληνοαμερικανού Alexander Payne και γι’αυτό σίγουρα δεν ευθύνονται εδώ τα πολύχρωμα cocktails, οι ήχοι της Χαβάγιας και τα αεράτα, λουλουδάτα πουκαμισάκια.  Είναι εκείνη η ψιλή κουβέντα που σου πιάνει εντελώς φυσικά, με τον πιο πρωτότυπο και ταυτόχρονα ανέμελο, λιτό τρόπο, για τα απλά και καθημερινά, ώσπου χωρίς να το καταλάβεις βρίσκεσαι σε μια μεγάλη, φιλική αγκαλιά να αγγίζεις τα μεγάλα ανθρώπινα και ουσιαστικά.  Η ίδια ευπρεπής προσέγγιση συνεχώς (Election (1999), About Schmidt (2002), Sideways (2004)) και με πάντα το ίδιο τρυφερά συγκινητικό αποτέλεσμα.  Μόνο που σε αυτήν την ταινία, τα χαρακτηριστικά wide shots του (σε ευτυχή συντονισμό με τον εξαίσιο Phedon Papamichael στη φωτογραφία), το βλέμμα στη λεπτομέρεια, η περιεκτική αφήγηση και οι σαστισμένοι χαρακτήρες βρίσκονται στη γονιμότερη στιγμή τους.

Ένας υπέρλαμπρος ήλιος πάνω από τον επί της Γης παράδεισο της χαβανέζικης ανεμελιάς, μπερδεύεται ευφυώς με τις σκιερές γωνιές των ενοχών, των ευθυνών και της αποτυχίας.  Ο Matt μπροστά στο θάνατο αντιδρά με μια ολοκληρωτική αφύπνιση.  Αναψηλαφά την εικόνα του ως πατέρα, συζύγου και συνεχιστή μιας αέναης διαδοχής.  Ο υλικός παράδεισος που είχε επιλέξει για τον εαυτό του τον έβγαλε σε καραμπινάτο αδιέξοδο, από τη μια η απιστία της συζύγου, από την άλλη η πλήρης αδιαφορία των κοριτσιών του.  Εκείνος μέχρι τώρα ήταν έτοιμος να ξεπουλήσει παραδόσεις και αναμνήσεις ετών μαζί με τα προγονικά εδάφη, όμως τώρα η μοναξιά του γνέφει σωστά.  Αντιλαμβάνεται πως, στις λίγες ή πολλές περιστροφές που του απομένουν γύρω από τον ήλιο, σημασία έχει το μαζί στο εδώ και τώρα.  Βλέπει τον εαυτό του όσο μεγάλο του επιτρέπουν τα λάθη του και όσο μικρό του υπαγορεύει η ιστορία του, μα πάνω από όλα επιλέγει να φερθεί με την αξιοπρέπεια ενός απόγονου (descendant) και όχι με τη λιποψυχία κάποιου που βρίσκεται σε καθοδική πορεία (descend=κατηφορίζω).

Καστράκια από πολύτιμους λίθους στις χαβανέζικες παραλίες από τον Clooney, στο ρόλο της καριέρας του, και την, προσεχώς big star, Woodley.  Βροντερά γέλια και γοερά κλάματα για το γλυκόπικρο της ύπαρξης, που μετράει προς το παρόν δύο Χρυσές Σφαίρες (καλύτερης δραματικής ταινίας και Ά Ανδρικού Ρόλου) και πέντε υποψηφιότητες για Όσκαρ.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s