A dangerous method / Μια επικίνδυνη μέθοδος (2011) *1/2

99min

Σκηνοθεσία: David Cronenberg

Σενάριο: Christopher Hampton (play «The talking cure»), John Kerr (book),

Πρωταγωνιστούν: Michael Fassbender, Keira Knightley, Viggo Mortensen, Vincent Cassel

Αρχές του 20ου αιώνα και ο Carl Jung (Michael Fassbender) πειραματίζεται εφαρμόζοντας τις μεθόδους του πνευματικού του πατέρα, Sigmund Freud (Viggo Mortensen), στην πολύπλοκη περίπτωση της διαταραγμένης, νεαρής Sabina Spielrein (Keira Knightley).  Σύντομα η σχέση Jung-Spielrein ξεφεύγει από τα όρια γιατρού-ασθενούς, ηλεκτρίζει τις επαφές του με τον Freud και οδηγεί στην αμφισβήτηση τη σκέψη του Jung σχετικά με τα όσα γνωρίζει η επιστήμη για την ανθρώπινη φύση.

Πίσω στα χρόνια εκείνα όπου η υψηλή διανόηση και η σχολαστική παρατήρηση προσπαθούσε να ρίξει άγκυρες στον αγεωγράφητο βυθό της ψυχής.  Το Εκείνο, το Εγώ και το Υπερεγώ, το ασυνείδητο, η απώθηση, η παιδική σεξουαλικότητα, η νεύρωση, η διπολικότητα αρσενικού-θηλυκού στον καθένα μας, όροι που σήμερα μοιάζουν οικείοι ή και παρωχημένοι, τότε επέφεραν τομή στην κατανόηση του εσωτερικού μας μοχλού με ανθρωπολογικές, κοινωνιολογικές, φιλοσοφικές και καλλιτεχνικές προεκτάσεις.

Όταν ο Freud συναντούσε τον Jung λοιπόν, στα ανάμεσα όμως, μια ξεχασμένη στα συρτάρια αλληλογραφία, να εμπνέει ένα βιβλίο και αυτό με τη σειρά του να γίνεται η βάση για ένα θεατρικό έργο.  Όλα αυτά φρεσκαρισμένα από τον Hampton (χαρήκαμε τη γραφή του στα Dangerous Liaisons και Atonement) για να εξυπηρετήσουν μια κινηματογραφική ταινία.  Έτσι, άμεσα το debate των δύο ακρογωνιαίων μορφών της Ψυχανάλυσης αποδυναμώνεται και φτάνει να μοιάζει περισσότερο με αυθαίρετη, μακροσκελή πολυλογία, ενώ οι δύο ήρωες σακατεύονται από τη black and white αφελή σκιαγράφηση της ψυχοσύνθεσής τους – ο Freud είναι πατριαρχικός, ανταγωνιστικός και άκαμπτος και ο Jung θρήσκος, ενοχικός και διαισθητικός.  Στο μεταξύ, υπάρχει και ανακολουθία στο νόημα, αφού η βασική τους αντιδικία, το σεξ, είναι ακριβώς ο λόγος που οδηγεί από ένα σημείο και μετά, τον Jung.

Ο Cronenberg (The fly (1986), M.Butterfly (1993), Crash (1996)) παλιά είχε αποδείξει πως ξέρει να χειρίζεται οριακές ψυχολογικές καταστάσεις, εδώ όμως αρνείται την πολυπόθητη βουτιά στην άβυσσο.  Φτιάχνει μια πανέμορφη εικόνα εποχής με υπέροχα κοστούμια και διαλέγει για τον εαυτό του ένα περιγραφικό, ακαδημαϊκό ρόλο.  Ίσως θεωρεί πως μια απαγορευμένη σχέση με αρκετό spanking ανάμεσα σε ένα Ελβετογερμανό και μια Ρωσσοεβραία είναι ικανή να δώσει εξηγήσεις για το υπόβαθρο της μπερδεμένης, ευρωπαϊκής κοινωνίας που γέννησε τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.  Όσο για τις ερμηνείες, ο Fassbender και ο Mortensen καταφέρνουν το μέγιστο σε σχέση με το υλικό που έχουν στα χέρια τους, η Knightley ωστόσο, απαξιώνει εντελώς την ευκαιρία που της δόθηκε και αποτελεί τον πιο αδύναμο κρίκο του φιλμ.

(Για το cinemart.gr)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s