The lovely bones / Παραδεισένια οστά (2009) *1/2

the lovely bonesΣκηνοθεσία: Peter Jackson

Σενάριο: Fran Walsh, Peter Jackson, Pilippa Boyens, μεταφορά του ομώνυμου βιβλίου της Alice Sebold

Πρωταγωνιστούν: Mark Wahlberg, Rachel Weisz, Saoirse Ronan, Stanley Tucci, Susan Sarandon

Στα προάστεια της Pennsylvania, ο Jack και η Abigail Salmon έχουν δημιουργήσει μια ευτυχισμένη οικογένεια.  Μαζί με τις έφηβες κόρες τους Susie και Lindsey και τον μικρότερο γιο τους Buckley απολαμβάνουν την καθημερινότητα όπως μια συνηθισμένη, χαρούμενη οικογένεια.  Μέχρι τις 6/12/1973.  Εκείνη την ημέρα η 14χρονη Susie γυρίζοντας από το σχολείο, δεν αρνείται να ακολουθήσει τον γείτονά τους George Harvey σε ένα υπόγειο καταφύγιο, όπου και δέχεται θανάσιμη επίθεση.  Χρειάζονται μερικές στιγμές για να συνειδητοποιήσει η νεαρή κοπέλα πόσο ραγδαία άλλαξε η ζωή της, αφού τώρα πια δεν μπορεί παρά να παρακολουθεί από τον προθάλαμο του παραδείσου τους δικούς της και τον δολοφόνο της.

Η απόλυτα ακριβής η ανασύσταση της ’70ς εποχής και η έξυπνη και εύγλωττη  παρουσίαση των ηρώων της ιστορίας, αναπτύσσσουν εξαιρετικά την αρχική πλοκή της ταινίας.  Με τον θάνατο της Susie στη συνέχεια, ο Jackson βρίσκεται στα γνωστά λημέρια του και με την ανάλογη αυτοπεποίθηση έχει πάρει θέση να μας καταπλήξει.  Έχει την τέλεια αφορμή να ξεδιπλώσει την πολλάκις αποδεδειγμένη δεξιοτεχνία του δημιουργώντας φαντασμαγορικές σκηνές που υπνωτίζουν.  Πραγματικός και μεταθανάτιος κόσμος μπλέκονται, το αληθινό με το ονειρικό αλληλεπιδρούν και στη μέση, τα κρυστάλλινα μάτια της χαρισματικής Saoirse Ronan δικαίως ανοίγουν διάπλατα από δέος μαζί με τα δικά μας.  Η υπερφυσική εμπειρία που βιώνουμε είναι εντυπωσιακή.  Αν δεν γινόταν και κατάχρηση της ποιητικής αδείας σε βάρος της ουσίας, θα ήταν όλα καλύτερα.

Ο Jackson δείχνει τόσο απορροφημένος από τα clipάκια του για τον κόσμο πάνω στα σύννεφα, που ξεχνάει εμάς και τους ήρωές του.  Η υπαρξιακή αγωνία της Susie περνάει στα ψιλά, καθώς δείχνει ακόμη και να διασκεδάζει στο πάρκο αναψυχής του εξιδανικευμένου άλλου κόσμου. Τα αγαπημένα της πρόσωπα μοιάζουν με guest, άνευρες παρουσίες αποστασιοποιημένα από την ίδια τους την απώλεια, το profile του φονιά εις μάτην «φωνάζει» στους αστυνομικούς οτι είναι ο δράστης, η εξέλιξη ανακόπτεται από μεγάλα, παράλογα pause, το suspense επιμελώς εξαφανισμένο.  Όλα αρχίζουν να γίνονται περιέργως πολύπλοκα και να μην μας αφορούν.  Εκεί έρχεται η ομπρελίτσα στο άγευστο cocktail μας: Η Susie είναι υποχρεωμένη να μην επιθυμεί πια την τιμωρία του θύτη της και κατά συρροήν δολοφόνου, και να αφήσει την οικογένειά της να ξεχάσει, για να εισέλθει στους κόλπους του παραδείσου.  Η πρόθεση του φίλμ είναι να εξυψώσει την σημασία της συγχώρεσης μέσα από την δύναμη της αγάπης.  Κατανοητό και θεμιτό ως θεωρία.  Σε μια ιστορία όμως τόσο συγκλονιστικά τραγική είναι αμφίβολο αν μπορεί να λειτουργήσει.  Η αφαίρεση μιας νεανικής ζωής από έναν παιδεραστή ξεσηκώνει αυτόματα αισθήματα δυσανεξίας, μίσους και εκδίκησης σε έναν μέσο, υγιή, ανθρώπινο ψυχισμό.  Πόσο μάλλον στην ίδια την οικογένεια που δέχεται το πλήγμα και σύμφωνα με την φυσική τάξη πραγμάτων δεν πρόκειται ποτέ να προσπεράσει.  Με αυτόν τον τρόπο η απάθεια μας προς την ταινία δίνει την θέση της στον εκνευρισμό.

Οι χαρακτήρες αποφασίζουν αψυχολόγητα να μην ζητούν λύτρωση, εμείς όμως δεν μπορούμε παρά να θέλουμε άμεσα δικαιοσύνη.  Όταν επιτέλους η κάθαρση, ο μοναδικός πια λόγος που δεν έχουμε εγκαταλείψει την κινηματογραφική αίθουσα, έρχεται καταιδρωμένη το τελευταίο 2λεπτο, αναιρεί όσα έχει στηρίξει το φιλμ.  Είμαι πλέον πεπεισμένη πως αν είχε αναλάβει την υπόθεση ο Gandalf the Grey όλα θα πήγαιναν ρολόι.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s